سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معایب ماکسیما

در این مقاله از همراه مکانیک به مقوله‌ای بحث برانگیز در رابطه با یکی از قدیمی‌های جاده‌های کشورمان پرداخته و در واقع معایب ماکسیما را از نزدیک بررسی خواهیم کرد. بنابراین،‌ با همراه مکانیک همراه شوید تا علاوه بر بررسی معایب ماکسیما، با تاریخچه‌ این محصول ژاپنی در ایران نیز آشنا شویم.

چشم امید خیلی‌ها به ماکسیما بود

معایب ماکسیما

در سال‌های ابتدایی ورود ماکسیما به کشورمان، عده زیادی با اشتیاق فراوان برای خریدش اقدام کرده و نسبت به آینده وضعیت محصولات موجود در جاده‌های ایرانی نیز امیدوار شده بودند؛ زیرا ورود این محصول با اوج‌گیری صنعت خودروسازی کشور و واردات تولیدات مطرح جهانی در کنار مونتاژ نمونه‌های پرطرفداری مصادف بود. البته خوشحالی این خریداران دیری نپایید، چرا که به سرعت روند نزولی فعالیت خودروسازان داخلی و ممنوع شدن واردات بسیاری از محصولات پر فروش آن زمان، بازی را برای همیشه تغییر داد. به عبارتی دیگر، ماکسیما که روزنه امیدی برای تغییر شرایط سواری ما محسوب می‌شد، به یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی خودروهای خارجی (با مونتاژ ایران) تبدیل شد. 

سازنده ژاپنی ماکسیما را در سال 1999 به بازارهای جهانی معرفی کرد و پس از آغاز تولید و با بالا رفتن محبوبیت آن این خودرو را تا هفت نسل به بازارهای جهانی عرضه کرد. اما ماکسیما همانند تمام شرایط اقتصادی و صنعتی در خودروسازی ایران،‌ با یک توقف همیشگی مواجه شد و تا همین امروز نیز همچنان در نسل چهارم تولید می‌شود. یعنی همین ماکسیمایی که خیلی‌ها سنگ‌اش را به سینه می‌زنند نیز چهار نسل از جهان بیرون عقب مانده است! تنها دل‌خوشی خریداران‌ نیز کیفیت ساخت (بخوانید مونتاژ) این خودرو در شرایط کنونی بازار است. اما متاسفانه همین دلخوشی اندک نیز با وارد شدن قیمت 150 تا 220 میلیون تومانی ماکسیما به معادله، جای خود را به خشم و افسوس داده و آخرین امیدهای ماشین‌دوستان ایرانی را به باد داد…

شاید عده‌ای در حال حاضر نیز از طرفداران پر و پا قرص ماکسیما در ایران باشند، اما به هر حال ما در این مقاله از همراه مکانیک به نکات نه چندان مثبت این ژاپنی حاضر در کشورمان پرداخته و معایب ماکسیما را به شما معرفی خواهیم کرد (شاید نظر برخی از همان طرفداران نیز تغییر کرد).

یکی از معایب ماکسیما مصرف سوخت بالاست

معایب ماکسیما

ماکسیما در زمان ورود به کشور، خودروی پر مصرفی محسوب نمی‌شد و احتمالا از آن‌جایی که بنزین نیز در آن زمان شرایط کنونی را نداشت، کمتر کسی به فکر بررسی میزان مصرف سوخت ماکسیما افتاده بود. ولی به هر روی، مصرف سوخت بالا در حال حاضر یکی از مهمترین معایب ماکسیما بوده و می‌تواند هزینه‌های سالانه بالایی را برای صاحبان خود به ارمغان بیاورد. به عبارتی دیگر، مصرف 10.3 لیتری این خودرو در سیکل ترکیبی، با توجه به شرایط کنونی و قیمت‌های سوخت در بازار، قادر به ایجاد دشواری‌های عدیده‌ای برای رانندگان بوده و از منظر اقتصادی مناسب قشر متوسط و پایین جامعه نیست و  قشر مرفه جامعه هم که مسلما انتخاب‌های بهتری پیش روی خود خواهد داشت! 

مصرف سوخت بالای این خودرو، که یکی از بزرگترین معایب ماکسیما نیز به حساب می‌آید، آن را به خودرویی مبدل ساخته است که خریدارانی از بشر متوسط را جذب خود کرده و سپس بخاطر هزینه‌های بالایش، از سوی همین مشتریان/خریداران ترد می‌شود. امروزه خودروهای جهانی در رقابت بر سر مصارف زیر یک لیتر بوده و در تلاش‌اند که همین اعداد و ارقام را نیز کاهش دهند، اما ماکسیما ظاهرا در رقابتی خلاف جهت آب، قصد کاهش میزان سوخت مورد نیاز خود را نداشته و همچنان برای اندکی حرکت، بیشتر از ده لیتر بنزین از شما طلب خواهد کرد. (البته اگر شما جزو معدود قشر جامعه باشید که برای هزینه‌های سوختی مشکلی ندارند، مقوله معایب ماکسیما برایتان اندکی متفاوت خواهد بود).

طراحی خاک خورده نیز از معایب ماکسیما محسوب می‌شود

معایب ماکسیما

بله،‌ طراحی این محصول ژاپنی در سال‌ 1999 زیبایی‌های خاص خود را داشت و حتی بسیار جذاب به نظر می‌رسید؛ اما بیایید کمی صادقانه به مسئله نگاه کنیم. طراحی ماکسیما در نسل چهارم باقی مانده و این یعنی سال‌های بسیار طولانی‌ای از آن جذابیت ابتدایی گذشته است! به همین خاطر است که قدیمی و خاک خورده ماندن طراحی این خودرو، یکی از معایب ماکسیما محسوب شده و نظر منفی بسیاری از منتقدان را دریافت کرده است. 

پارس خودرو از نسل چهارم به بعد هیچ اقدامی برای بروزرسانی ماکسیما نکرده و این در حالی است که ژاپنی‌ها تا نسل هشتم، به پیشرفت و توسعه این تولید خود ادامه دادند. اگر پارس خودرو نیز همگام با حرکت جهانی صنعت خودروسازی ژاپن پیش رفته و دستی به سر و روی این خودرو می‌کشید، الان طراحی قدیمی و خاک خورده آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین معایب ماکسیما مطرح نمی‌شد! اما متاسفانه چیزی جز فروش محصولاتی که با قیمت تمام شده? پایین به بازارعرضه می‌شوند، برای خودروسازان ایرانی مهم نبوده و به همین دلیل نیز تا کنون کسی به فکر پا به سن گذاشتن ظاهر ماکسیما نبوده است. (امیدی نیز برای آینده وجود ندارد).

از دیگر معایب ماکسیما می‌توان به کمبود امکانات رفاهی اشاره کرد

معایب ماکسیما

شما در حال حاضر می‌بایست مبلغی معادل با 230 میلیون تومان را برای داشتن یک ماکسیما بپردازید، اما این در حالی است که ابتدایی‌ترین امکانات یک ماشین 230 میلیون تومانی را دریافت نخواهید کرد. به همین خاطر، کمبود امکانات رفاهی خصوصا با در نظر گرفتن قیمت این خودرو از معایب ماکسیما محسوب شده و صدای بسیاری از خریداران را درآورده است. 

البته پارس خودرو نیز هیچ برنامه‌ای برای تغییر این وضعیت نداشته و ظاهرا تا زمان ادامه حضور این خودرو در جاده‌های کشورمان، چیزی جز قفل مرکزی با دزدگیر و آژیر، ایموبلایزر، رادیو،  سی دی چنجر،‌ بلندگو، تنظیم برقی صندلی، کمربند پیش کشنده، تنظیم برقی آینه با گرمکن و شیشه بالابر برقی عاید خریداران نخواهد شد.

اما یکی از بدترین معایب ماکسیما قیمت بالای قطعات و تعمیرات آن است

در حال حاضر، ورای کلیه معایب ماکسیما که ذکر شد، گران بودن قطعات یدکی و هزینه تعمیرات از مهمترین ایرادات این محصول به حساب می‌آید. گرچه به طور کلی می‌توان گفت که بالا بودن هزینه نگهداری از این خودرو، در واقع بزرگترینمعایب ماکسیما را تشکیل می‌دهد، اما به هر حال قطعات یدکی و تعمیرات نیز امر غیر قابل اغماضی نبوده و بدون شک صدای هر خریداری را دیر یا زود در می‌آورد.

کلام آخر ما با شما این است ، از آنجایی که ماکسیما خودرویی می باشد که دست دوم آن هم در بازار مشتری زیادی دارد و خرید و فروش می شود بنا به دلایل اورده شده در اینفوگرافی زیر برای خرید خودروی دست دوم به هیچ عنوان از کارشناسی تخصصی خودرو غافل نشوید

کارشناسی تخصصی خودرو

 

اطلاعات آورده شده در تصویر بالا حاصل از تجربه 25000 کارشناسی خودرو میباشد که ان را در قالب تصویر بالا برای شما همراهان گرامی گنجانده ایم.شما می توانید در هر لحظه فقط با یک تماس پس از نیم ساعت از خدمات تخصصی خودرو در محل خودتان بهره مند شوید.