سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با مزدا3 جدید و تفاوت های آن با مزدا 3 بیشتر آشنا شوید

رکت مزدا یکی از شرکت‌های خودروسازی ژاپنی است که شهرت و آوازه بسیاری در بازارهای کشورهای مختلف از جمله ایران برای خود ایجاد کرده است. در سال‌های گذشته خودروهای بسیار زیادی از این شرکت خودروساز موفق در بازار ایران حضور پیدا کردند که برخی از این خودروها مانند مزدا 3 یکی از نمونه‌های موفق تولیدی این شرکت در بازار کشورمان بوده است. این خودرو که یکی از محصولات بسیار موفق و پرطرفدار بازار داخلی ایران است در سالهای گذشته به عنوان یک خودروی نیمه لوکس با امکانات رفاهی نسبتاً مناسب و همچنین طراحی زیبا و قیمت مناسب در بازار خرید و فروش می‌شود. در ادامه قصد داریم به نسل های مختلف خودرو مزدا 3 بپردازیم و امکانات مزایا و معایب آن را بررسی نماییم. بهتر است در ابتدا اندکی به تاریخچه ی شرکت مزدا پرداخته سپس خودروی مزدا 3 را به صورت کامل بررسی نماییم

تاریخچه شرکت مزدا

معرفی مزدا 3 جدید

 

شرکت خودروسازی مزدا ژاپن در سال 1920 توسط جوجیرو ماتسودا تاسیس شد . دفتر مرکزی این شرکت در شهرستان آکای هیروشیمای ژاپن قرار دارد. در محیط اینترنت و شبکه های اجتماعی دلایل متعددی برای نامگذاری شرکت مزدا و همچنین لوگوی معروف این شرکت بیان شده است. برخی این نامگذاری را به دلیل علاقه مندی جوجیرو ماتسودا به دین زرتشت و اهورامزدا بیان کرده‌اند.

 

خودروهای شرکت مزدا سالیان متمادی است که در بازارهای ایران مورد خرید و فروش و استفاده مردم قرار گرفته اند. اتومبیل های سواری و وانت این شرکت از دهه 70 میلادی وارد ایران شده و از آن زمان تا کنون به عنوان یک خودروی مورد پسند و مطمئن در حال استفاده می باشد. گروه صنعتی بهمن از سال 1338 اقدام به مونتاژ سه‌چرخه‌ای مزدا با ظرفیت 200 کیلوگرم و پس از آن از سال 1350 اقدام به ساخت و مونتاژ انواع وانت های مزدا شامل مدلهای 1000 و 1600 نموده است. در سال های گذشته وانت مزدا 2000 نیز به صورت وارداتی در بازار ایران حضور پیدا کرد. این خودرو نیز در زمان حضورش بعنوان یک وانت با امکانات بیشتر شناخته می شد که در زمان خود از امکانات خوبی همچون کولر و فرمان هیدرولیک برخوردار بود .  علاوه بر این وانتها خودروهای سواری مانند خودروی مزدا 929 کوپه در ایران جزو خودروهای پرطرفدار بوده اند.

در سال های اخیر خودرو های مزدا 323 و در ادامه تولید آن خودروی مزدا 3 با اقبال عمومی مردم در بازارهای خرید و فروش خودرو مواجه بوده اند.

خودروی مزدا 3

 

معرفی مزدا 3 جدید
مزدا 3 یک خودروی سواری سدان با اتاق متوسط است که در شرکت مزدا موتور تولید می شود. این خودرو همچنین از سال 1386 توسط شرکت خودروسازی گروه صنعتی بهمن در ایران مونتاژ و عرضه شده است.

نسل اول خودروی مزدا 3 در سال 2003 میلادی توسط شرکت خودروسازی مزدا به عنوان جانشینی برای خودروی مزدا 323 روانه بازار شد. بهتر است بدانید این خودرو در پلتفرم سی یک فورد عرضه شده و در کشورهای آسیای شرقی با نام اکسلا شناخته می شود. در سال 2006 که همچنان نسل اول از این خودرو تولید می‌شد فیس لیفتی از خودروی مزدا 3 به بازار عرضه شد. نسخه عرضه شده به بازار ایران همین نسخه فیس لیفت شده خودروسازی ژاپن می باشد که در سه تیپ و مدل صندوقدار تولید و عرضه گردید. هر سه تیپ خودروی مزدا 3 عرضه شده در بازار ایران از یک پیشرانه 2000 سی سی 4 سیلندر جعبه دنده 4 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده توسط راننده برخوردار هستند.

نسل دوم از خودروی مزدا 3 در سال 2010 تولید شد که همزمان با تولید آن در سال 1389 در بازار ایران در نسخه صندوقدار و هاچ بک مونتاژ و عرضه گردید. این خودرو نسل دوم شامل خودروی صندوق دار در 3 تیپ و خودروی هاچ بک در دو تیپ می باشد. این خودرو در بازارهای آسیای شرقی با نام زوم زوم شناخته شده و دارای پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با حجم 2000 سی سی و جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده توسط راننده می باشد. مزدا 3 نسل دوم نیز یک خودروی سدان با سایز متوسط به حساب می‌آید که در مقایسه با نسل اول اندکی بزرگتر بوده  و با امکانات بیشتر به بازار عرضه شده است.

جالب است بدانید در نسل دوم یک خودروی مزدا اسپید 3 نیز با استفاده از یک موتور 4 سیلندر خطی با حجم 2300 سی سی مجهز به توربو شارژ با پلتفرم هاچ بک به بازار عرضه شد که قابلیت تولید توانی در حدود 260 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 380 نیوتن‌متر را دارد همچنین این خودرو قابلیت شتاب گیری صفر تا صد کیلومتر را در زمان 5.5 ثانیه و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را دارد. این خودرو اگرچه یکی از هاچ بک های جذاب و ارزان قیمت بازار به حساب می‌آید به بازارهای ایران راه نیافته است.

 

نسل سوم این خودرو از سال 2014 به بازارهای جهانی عرضه شد که یک خودروی قدرتمند با آپشن های رفاهی بسیار و همچنین کم مصرف میباشد. این نسل از خودروی مزدا 3 در سال 2016 نیز مورد یک فیس لیفت قرار گرفته با ظاهری جذاب تر و به روز تر در جمع خودروهای کم مصرف و ارزان قیمت بازارهای جهانی حضور یافت.این نسل از خودروی مزدا 3 به دلیل سیاست های حمایتی از تولید داخلی به بازار ایران وارد نشد.

مزایا و معایب خودرو مزدا 3

معرفی مزدا 3 جدید
اگر بخواهیم به بررسی دقیق تر این خودروی پرطرفدار  با قیمت متوسط رو به بالا بپردازیم باید بگوییم که این خودرو دارای ویژگی های مناسبی از جمله طراحی و ظاهر شیک و زیبا همچنین ظاهر اسپرت است. همچنین اگر چه خودروی مزدا 3 نیو در بازارهای جهانی یک خودروی اقتصادی به حساب می‌آید در مقایسه با محصولات خودروسازهای داخلی امکانات و آپشن های مناسبی در اختیار مشتریان قرار خواهد داد. اگر چه بسیاری از این آپشن ها در بازارهای اروپایی و آمریکایی جزو امکانات تاریخ گذشته و از مد افتاده به حساب می‌آیند ولی می‌توانند مصرف‌کنندگان ایرانی را مشعوف نمایند.

نکته دیگری که در خودروی مزدا 3 به خوبی خودنمایی میکند کیفیت بالای قطعات کارکرد خوب و همچنین استهلاک پایین می‌باشد.

در بررسی ها می توان گفت که فضای صندلی های عقب برای سرنشینان کافی نیست و ممکن است در مسافرت های طولانی مدت شما را آزار دهد. همچنین در تست رانندگی خودرو با ارتفاع کم خودرو مشکل داشتیم که این مسئله در جاده های ایران و به خصوص مسافرت های برون شهری ممکن است برای شما اندکی آزاردهنده و یا مسئله ساز باشد.

تفاوت های مزدا 3 قدیمی و مزدا 3 نیو

معرفی مزدا 3 جدید

 

همانطور که گفته شد مزدا 3 اتاق قدیمی نسخه فیس لیفت شده نسل اول مزدا 3 تولید کارخانه مزدا ژاپن می باشد. و مزدا 3 نیو نیز نسل دوم این خودرو است. دو خودرو از لحاظ پیشرانه تفاوت چندانی با هم ندارد و هر دو به یک موتور 4 سیلندر خطی 2000 سی سی با 16 سوپاپ مجهز هستند. جعبه دنده مزدا 3 قدیمی اتوماتیک 4 دنده بوده ولی جعبه دنده مزدا 3 نیو اتوماتیک 5 دنده تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان می باشد. گفتنی است که این پیشرانه و جعبه دنده از نظر حداکثر قدرت ، گشتاور و حداکثر سرعت کارکردی معادل یکدیگر خواهند داشت، ولی مصرف سوخت در مزدا 3 نیو به خاطر تغییرات موتور به طور چشمگیری کاهش یافته است. مصرف سوخت شهری در مزدا 3 از مزدا 3 قدیمی 11.5 لیتر به 8.4 لیتر در مزدا 3 نیو کاهش یافته است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی از 8.2 لیتر در صد کیلومتر به 7.6 لیتر در صد کیلومتر کاهش یافته است. قابلیت تعویض دنده بصورت دستی از روی فرمان توسط راننده یکی دیگر از قابلیت هایی است که در مزدا 3 نیو خودنمایی می کند. مزدا 3 قدیمی با استاندارد آلایندگی یورو 2 به بازار عرضه شد ولی مزدا 3 نیو استاندارد آلایندگی یورو 5 را به همراه دارد.

تغییراتی در سیستم تعلیق جلو و اضافه شدن میل تعادل و فنر لول به سیستم جلوبندی این خودرو باعث تعادل بیشتر همراه با لرزش های کمتر و ایجاد حس رانندگی دلپذیرتر شده است. سیستم ترمز این خودرو در مزدا 3 نیو علاوه بر سیستم ABS به سیستم EBD نیز مجهز شده است.
معرفی مزدا 3 جدید

در خودروی مزدا 3 قدیمی کیسه هوای راننده و کیسه هوایی برای سرنشین جلو تعبیه شده است. این امکان در سیستم مزدا 3 نیو همراه با کیسه هوای جانبی و پرده ای و مجموعه به تعداد 6 عدد کیسه هوا ارائه می گردد.  در مزدا 3 نیو شما دیگر نیازی به استفاده از کلید برای روشن و خاموش کردن خود را نخواهید داشت و استارت بدون دکمه را تجربه می کنید که در مدل قدیمی وجود نداشت. همچنین سیستم صوتی اندکی حرفه ای تر شده و مواردی مانند AUX با قابلیت کنترل از روی فرمان همراه با 6 بلندگوی حرفه ای به این خودرو اضافه شده است.

 

امکان دیگری که شاید برای شما نیز دلپذیر باشد تهویه هوای اتوماتیک با امکان کنترل دوگانه دریچه ها در سیستم خودروی مزدا 3 نیو است. همچنین در روزهای سرد زمستانی امکان استفاده از گرمکن صندلی در دو صندلی جلوی خودرو مزدا 3 نیو موجود میباشد. این خودرو در سال 2009 موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات NCAP نیز شده است.